Dernæst må vi kraftigt påpege, at dette kun er et forslag til en god og sikker fest, og ikke må betragtes som en vejledning fra lægmand eller myndigheder.
Det hele handler i bund og grund om at minimere fælles berøringspunkter, unødvendig nærkontakt, og sørge for god udluftning.
1. Planlægning og invitation
Skal du holde konfirmation, studentergilde eller andet, hvor du skal planlægge for andre eller holde bryllup, er det vigtig at få forløbet snakket godt igennem. Dette bliver måske en anderledes fest, men den vil blive husket resten af livet, og find så det positive frem i hele forløbet og afviklingen af den store dag.
Planlæg allerede fra start, at det måske ikke er alle, der kan deltage i kirken eller selve festen, men alligevel kan være med ved at sende små videoer eller streaming mm. Spørg evt. præsten i god tid, hvad der er muligt. Hvis nogen ikke kan deltage, men gerne vil lykønske eller holde tale, kan dette læses op af andre eller optages på video på forhånd (spørg de unge, der er mange muligheder).
Gør det allerede i invitationen klart for gæsten, hvordan I forventer festen skal forløbe f.eks. Velkomst forgår på japansk (ingen håndtryk og krammer) Vi samles udenfor, hvor jeg vil byde velkommen, eller du skal selv pakke min gave op, mens jeg kigger på osv. Lav lidt sjov og anderledes ud af det, og nej man skal ikke være bund hysterisk, men fornuftig. Med mindre at dette netop skal være temaet for festen Hyber hysteri.
2. Ude, inde eller i telt
Alle anbefaler, at det er bedst at mødes udenfor, men som alle ved, er det ikke nemt at bestille det perfekte vejr på dato og klokkeslæt. Telt er vel så næstbedst, da der er større udluftning, men generelt sørg for god plads og god udluftning. Husk også, at der er intet forkert i at gøre festen så kort som muligt, så folk ikke sidder for længe og træk folk udenfor, når det er muligt.
3. Borddækning og opstilling
Så vidt det er muligt; sørg for god plads og bland ikke gæsterne for meget, men hold dem i familier, og pas ekstra godt på de svage og ældre i bordplanen. Undgå ting på bordret som skal deles, salt/peber, sukker/fløde osv. kunne være engangs som en del af kuverten. Vin, vand mm. kunne enten serveres fra baren eller være på en-personers flasker. Der kunne også vælges en bordformand/kvinde som skal forestå al opskænkning ved bordet, så kun en person rører ved vin/vandflasken.
4. Buffet eller ej
Som udgangspunkt bør det ikke være selvbetjening, men hvis du ikke er på hotel eller har hyret en tjenerstab til personlig servering, kan det være en god ide at have hygiejnekyndigt personale ved maden og i baren. Eller et par unge mennesker til at hjælpe med at servere fra buffeten, og det er vigtigt at få en snak om superhygiejne mm for at dine gæster føler sig trygge. Lav en bar, hvor der serveres øl, fadøl, vin, vand med mere. Hvis det er tá-selv-bar, så sørg for, at det er flasker som er åbnet og til en person eller dåser som kan åbnes uden brug af fælles værktøj (oplukker mm.).
5. Toiletter og andre fællesrum
Hvis det er muligt, så hav så lidt brug af dørhåndtag som muligt, lad alle døre som kan stå åbne og husk også håndsprit uden for toilettetrummet. Brug ikke håndklæde og fast sæbe, men servietter og flydende sæbe til håndvask.
6. Hvad med dans osv
Selvfølgelig skal der danses. Dog kun med fast partner eller på afstand. Det vil sige disco hver for sig eller linedance i flok med god afstand :). Vi trænger alle til lidt berøring, men den går ikke under en coronapandemi, så lav enten et sjov indslag med linedance og evt. med instruktør (de findes på google) eller vælg 1 til 2 anstandsdamer blandt dine gæster, som skal sørge for afstand under dansen. Det bliver sjovt. Husk stort dansegulv!
Brug evt. Dj, playliste eller social jukboks, hvor folk kan vælge musikken fra egen mobil (spørg din udlejer) ikke noget med fælles trykskærm / jukeboks.
Hvis der skal bruges mikrofon skal den stå fast på stativ og ikke sendes rundt blandt folk, og brug skumhætte som skiftes mellem hver taler.
Se også
Sundhedsstyrelsens gode råd til privat fester